Friday, November 17, 2006

En cykelolycka

Mycket har hant sen jag skrev sist... Vi var pa stan haromdagen da en kvinna kom fram och kande pa mitt har samtidigt som hon pratade en massa pa swahili, som jag inte forstod... Jag antar att varat har ar lika intressant for dem som deras ar for oss... Naja idag skedde en liten olycka pa skolan. En liten pojke pa 3-4 ar fick en cykel over sig pa nagot satt sa att han skar sig i bakhuvudet. Tva barn kom inbarandes pa honom till lararrummet dar jag satte honom i mitt kna for att titta pa saret... (vad sags anna?) Blodet rann ganska kraftigt medan han lag i mitt kna utan att grata eller saga nagot. Jag tyckte det var markligt att en sa liten pojke inte grat men antagligen har det med kulturen att gora. vi lade honom pa bordet sa att det skulle vara lattare att komma at saret och en av lararna rengjorde det. Vi ringde efter rektorn som skulle komma med en bil och ta honom till sjukhuset eftersom det blodde ganska kraftigt. Vi vantade och vantade, jag kunde inte forsta att det kunde ta sadan tid... det markliga var ocksa att det var Harald och jag som satt med pojken och strok honom pa ryggen... de andra lararna stod pa avstand och sade inte mycket de ursaktade mina blodiga klader men pojken verkade de inte bry sig speciellt mycket om. Forutom en larare skall jag saga, han som rengjorde saret var beredd att ga ner med pojken till vagen och ta sig in till sjukhuset pa egen hand. Till slut kom i alla fall bilen och de korde ivag med den lille pojken. Stackars liten... en handelserik dag pa skolan...


No comments: