Thursday, March 08, 2007

Afrikansk kockskola.

Den sista veckan har en vän till oss, nämligen våra grannars städhjälp varit så snäll och haft kockskola med mig. Hittills har vi lagat Pilau, en ris och kötträtt som de äter här på jul och påsk, Japatis, frukostmat en blandning av bröd och pannkaka, Kuku med kurry..., bönor, basföda här nere. Det som återstår är väl ugalin och om jag hinner skall jag försöka lära mig det också även om det inte är min egen favorit. Det man kan säga om den tanzanianska maten och matlagningen är att det tar en evinnerlig tid... ingen snabbmat direkt. Det vill säga att det är inget man slänger ihop efter jobbet på en halvtimme. Det krävs mycket förberedelsetid. De flesta tanzanianska hushåll har heller ingen el eller spis vilket gör det hela ännu krångligare. En sak i taget... det är tur att de aldrig stressar här nere....

3 comments:

rebecka. said...

Vi fick laga pilau ett antal gånger men vi fick aldrig reda på exakt hur mycket man skulle ha av alla ingredienser. Och vilka kryddor ingår i pilaumixen? Vi frågade och frågade utan svar..

Chapati är jättegott men det hann vi inte lära oss helt och fullt.

Ugali.. det är jättelätt ju. Inte en favorit här heller men det går väl hyfsat. Jag har lagat det till kompisar och familj här hemma. Ingen älskar det men visst, det är okej.

sofia said...

Vad spännande det låter med massa nya maträtter! Vi undrar när det är ni kommer hem?
Kram, sofia

Unknown said...

Good for you! Smart that you're taking advantage of the chance to learn to cook different kinds of food! I saw Harald's pics of the rat in your kitchen! Yikes! I would be standing on the table- mice and rats give me the creeps....
See you soon!
Hugs!