Friday, February 16, 2007

Längdhopp

Idrottslärare som jag nu är eller i alla fall arbetar som... idag var dagen D mina säkert minst 40 
flickor skulle få pröva på min favoritgren i friidrotten, nämligen längdhopp. Jag började min 
introduktion på svarta tavlan för att de skulle få något slags hum om vad det var vi skulle göra.
Man måste i detta yrke tänka på att de flesta av eleverna aldrig har sett en längdhoppsgrop eller 
en friidrottsarena och med tanke på att det inte finns någon hoppgrop på skolan heller är det hela 
ingen lätt historia. Det hela skall även förklaras och förstås på engelska... mitt andra språk och för 
de flesta av eleverna är det deras tredje. Efter uppvärmning var det då dags vi gjorde flera hopp 
utan ansats innan det var dags för dem att hoppa en och en. Jag hade ordnat en vit linje som de 
skulle springa fram till och hoppa ifrån... Jag tyckte nog att jag hade gjort en bra förklaring och även
visat ett provhopp. När så första flicka springer iväg ser hon till att ta ett stort kliv över den vita 
linjen, då försöker jag att förklara en gång till att de skall sätta foten på vita linjen och hoppa 
därifrån... varpå den underbara lilla flickan tar sats och försöker hoppa innan och landa på ett ben 
på den vita linjen... jag kunde tyvärr inte hålla mig för skratt... fy på mig men jag gav henne en 
kram varpå jag förklarade en gång till, så jag hoppas att hon inte fick några bestående men 
det var ett lyckligt skratt inget elakt... I alla fall kan jag säga att en elev lyckades sätta foten på
den vita linjen så, jag gick fint ifrån reglerna och försökte mäta så gott det gick därifrån de
hoppade med mitt lilla måttband på 150 cm. Ni som är lärare där hemma, detta är en uppmaning
till er att vara tacksamma! 

1 comment:

My Corner said...

Gleder meg til å se noen av disse små på neste sommerolympiade...