Tuesday, October 10, 2006

Vad ar lycka?

En liten svart och smutsig flicka ikladd trasor... Hon springer efter mig och ropar MZUNGO, MZUNGO.... hon fnittrar lite nar jag tittar pa henne och ler. Hon springer fram till mig och vill halla min hand. Ett ogonblick tanker jag pa alla bakterier och all smuts men overvinner petigheterna och racker henne min hand. Hon foljer mig langs vagen... hon sjunger med sin sota lilla barnarost nagot som jag inte forstar... det jag hor och forstar ar mzungo... vit manniska... Jag nar mitt mal, skolan. Hon skrattar nar jag sager hej da och vinkar. Enligt mina matt och min kultur skall jag tycka synd om den har flickan, men kan jag saga att denna lilla smutsiga flicka, kladd i trasor, inte ar lycklig?

5 comments:

My Corner said...

Det at noen bryr seg kan faa en
lovetann (maskrose?) til aa vokse gjennom asfalten. Alle har vel hørt utrykket; "lovetannbarn".
Ditt varme hjerte kommer til å velsigne mange, Sara!!!

Arvid said...

Vakkert og sant skrevet. Lykken ligger verken i rikdom eller fattigdom.

Liv-Runa said...

Vakkert.Jeg opplevde lignende da jeg var på landsbygda i Albania. Det rører ved hjertene. Gud velsigne deg og Harald der ute.
Fikk så lyst til å sende en liten hilsen til dere. Følger med dere.

Anna said...

vackert! och samtidigt otroligt tänkvärt. skriv mer - du är duktig! kramar!!

Anonymous said...

Virkelig vakkert skrevet - ord til ettertanke.