Wednesday, May 02, 2007

Ut på tur aldrig sur...

För att återuppta detta ämne med norrmännens glädje har jag kommit fram till en av anledningarna till glädjen... Vi har nu i tre dagar varit ute i skog och mark och traskat runt... på tur... som det så fint heter här i Norge. Det är härligt att vara ute i naturen tillsammans med vänner, det händer inte så ofta att man gör sådana utflykter hemma i Uppsala. Igår var vi ute i Torsnes och traskade så kom vi fram till en stig som ledde ner till vattnet och där står det så fint "Ut på tur aldri sur" Jag kunde riktigt se för mig den glade norrmannen med lusekofte, vandringskängor och icke att förglömma den typiska skinnryggsäcken med den norska flaggan nerstucken däri... Denne glade man väcker kanske något slags förakt i mig, men mest glädje för visst är norrmännen ett starkt traditionsbundet folk... Se bara i matbutikerna de säljer i stort sett bara bröd, brunost, potatis och grandiosa...

4 comments:

Benedictus said...

Jeg vil gjerne kommentere deg min kjære due... I våre butikker finnes også tannkrem og såpe...

Arvid said...

Det går jo an å ha tur i Sverige også. Det har jo Harald hatt!

Augustins forum said...

Peters overlevningsteknikk
var hjemlandets radio og
hjemlandets sjokolade.......
MMMmmmmmmmmm......du er tilbake i logikkens land...................
helt til Harald spiller noen blå folketoner på den nye gitaren sin............Kjekt med ørepropper til radioen.
To nye kulturer på under ett år. Du er tøff!!

sofia said...

Hahaha!!!! Bröd, brunost, potatis och grandiosa.... Där slog du huvet på spiken, som vi brukar säga i Sverige... ;-)