Monday, May 07, 2007

Första dagen på nya jobbet...

Yr i huvudet och med ringtoner i öronen kom jag in genom dörren här på Begby. Du ska inte tro att det är någon barnlek att jobba på dagis ( som låter så mycket mysigare än förskola...).

Första dagen på ett nytt jobb är alltid lite speciellt kan man väl säga, med en hel del fjärilar i magen svängde jag in på parkeringen och hittade mig en plats på parkeringen. Det visade sig senare vara fel plats med tanke på att jag blev inspärrad av andra bilar som slutade senare(ägarna av bilarna så klart). För er som inte hängt med i svängarna kan jag berätta att jag fått börja jobba lite tidigare för den lilla bäbisen, som är orsaken till att jag fått jobb, ville ut lite tidigare än planerat. Hur som helst fick jag helt enkelt kasta mig i den kalla sjön, utan någon upplärning (heter det så på svenska?) och bara börja. Barn är ju så vänliga att välkomna nya men ack du vad man blir testad. Alla gränser skall naturligtvis testas... den nya läraren kanske inte kan alla reglerna... oj, oj ,oj så sliten man kan bli av 17 små söta barn. Men jag har i alla fall gett mig själv en guldstjärna i kanten för att ingen av de söta små klagade på min norska! Hurra hurra en liten vunnen seger kan vara fin att tänka på efter en dag som denna... Tack och pris för trevliga arbetskamrater också!!!

7 comments:

Augustins forum said...

"Vel begynt er halvt fullendt."
sier et gammelt ordtak. Gratulerer!

Anonymous said...

Så gøy å lese om din norske "utvikling", Sara :) Lykke til med ny jobb! Vi ses!!! Kram!

* Crista * said...

Hej Saris!

Vad spännande! Bara tanken på att du kutar omkring och språkar på norska gör mig riktigt stolt! Känns riktigt kul och lite lustigt också - som ombytta roller liksom. Du är väldigt inspirerande och som dagisfröken säger jag ett varmt välkommen in i den världen. (Även om jag bara jobbade 1,5 år och nog aldrig tänker jobba så igen så har jag ohyggligt många ljusa minnen från den tiden - mest ifrån barnen så du gör så rätt i att tacka Gud för härliga arbetskamrater)

Stor kram och en lyckatillpuss på huvudet!! ;)

rebecka. said...

Jag gjorde samma fel första dagen på dagiset. dvs. parkera bredvid chefens bil... Tabbe kan man ju säga.

Du har alltså lika jobb som mig?? Hur gamla barn? Jag är mest med 3-5åringar. Håller med om att man blir slut efter en dag med skrikande, vilda barn..

/becka

Unknown said...

Så fint at du kan jobbe allerede nå...spesielt når du ser pengene rulle inn...:-)

Anna said...

hej min vän! Saknar dig!!! Kul att du är så bra på norska!! Dock heter det inte "... i den kalla sjön" på svenska. ( inte vad jag har hört i alla fall) Vill gärna höra mer om vad som händer i ditt liv... finns på mail och sms.
Kram!!

Arvid said...

Jeg minnes Begby skole som en en god arbeidsplass med flotte kolleger. Lykke til, og hils alle som er gamle nok til å huske meg.